יום שני, 6 בפברואר 2012

טיפולי שיניים בהריון

ההריון משפיע על בריאות השיניים ובריאות השיניים משפיעה על ההריון. חשוב מאד לשמור על בריאות הפה במהלך ההריון וניתן לבצע טיפולי שיניים מסוימים באופן ספציפי. על הדרך לשמור על בריאות הפה של האשה בזמן הריון בכתבה הבאה.

כאילו לא מספיקים לנו כל המיחושים, התופעות והכאבים בזמן ההריון- נוסף לדליות, לטחורים, לורידים, לצרבת, לתחושת הכבדות, לעליה במשקל, לנמלול ולהתכווצויות השרירים נוספות גם בעיות בבריאות הפה. חשוב מאד לשמור על בריאות השיניים ובריאות החניכיים בזמן ההריון שעה שיש יחסי גומלין בין בריאות השיניים בהריון לבין בריאות ההריון והעובר.

קשר דו כיווני
אז מה הקשר בין בריאות השיניים לבין הריון? קשר רב: ראשית, בהריון, בשל סיבות רבות ומגוונות, יש נטיה להיווצרות בעיות שיניים ודלקות חניכיים; וכן נטייה להחמרה של בעיות שהיו קיימות טרם ההיריון. שנית, בעיות שיניים עלולות להזיק להריון; כך, למשל, הוכח קשר בין מחלות חניכיים ללידה מוקדמת.

הגורמים המשפיעים על בריאות השיניים בזמן ההיריון ועלולות לגרום לבעיות שיניים או להחמרתן הם, בין היתר, שינויים הורמונליים וזרימת דם מוגברת הפוגעים בחניכיים והופכים אותן לרגישות יותר; מיצי קיבה, הקאות ורפלוקס שמשפיעים על בריאות הפה ומחלישים את השיניים. כמו כן, התיאבון המוגבר שחוות חלק מהנשים ההרות, אכילת ארוחות קטנות מרובות וצריכת מאכלים מסוכרים עלולים אף הם להזיק לבריאות השיניים בזמן הריון.

הנחיות לשמירה על בריאות הפה בהריון
לאור הקשר האמור והעובדה שהריון מזיק לשיניים ונזקים בשיניים מזיקים להריון חשוב להקפיד על מספר כללים שיבטיחו את בריאות הפה שלך בעת ההריון וכך את בטיחותך ובטיחות עוברך.

טיפול טרם הכניסה להריון: אשה שמתכננת להיכנס להריון על פי רוב מתכוננת לקראתו. קוראת, לומדת, מבצעת בדיקות- רופא נשים ובדיקות דם, נוטלת חומצה פולית ועוד. לא רבות יודעות זאת אך חשוב לשלב בזמן ההכנה גם את הכנת השיניים והפה- חשוב לפנות לטיפול שיניים לפני הכניסה להריון. חשוב שטיפול אצל רופא שיניים יתחיל בשלב מוקדם תמיד. כאשר אשה מתכוננת להרות עליה לפנות לרופא שיניים לא קשר לבעיה או כאבים. מטרת הפנייה היא לבדוק ולוודא שכל הבעיות יטופלו מבעוד מועד ועוד טרם הכניסה להריון. במידה ומתבצע טיפול שיניים לפני ההריון חשוב ליידע את רופא השיניים על הכוונה והניסיון להרות.

מעקב: אשה הרה חייבת בנוסף למעקב הריון לעקוב גם אחרי בריאות השיניים שלה ולוודא שאין התעוררות של בעיות כלשהן.

פנייה לרופא עקב כאב: במידה והאשה חשה כאב כלשהו בפה או חוששת שיש בעיה עם בריאות השיניים שלה עליה לפנות לרופא שיניים בהקדם האפשרי. בין הבעיות הנפוצות בבריאות השיניים בעת ההיריון ניתן למצוא חניכיים מגורות, זיהומים, חורים ונגעים שפירים.

טיפול בשיניים: תמיד תמיד ובטח במהלך ההריון חשוב לשמור על בריאות הפה ובריאות השיניים. יש לצחצח שיניים במברשת שיניים איכותית מספר פעמים ביום, ולהשתמש בקיסם, חוט דנטלי ומי פה להשלמת ניקיון הפה. כמו כן, חשוב להימנע מצריכת מזונות מסוכרים פשוטים שמזמינים "חגיגיה" של חיידקים בפה. אם נכנעים וצורכים מזון שכזה מומלץ לצחצח שיניים לאחר מכן.

מרפאת שיניים למבוגרים- מומלץ לעבור טיפולי שיניים בהריון במרפאת שיניים נקייה במיוחד שבה לא מטופלים ילדים רבים. מחלות ילדות לא מאיימות על האשה ההרה כי אם על העובר שבבטנה ולכן כדאי שתמנע מחשיפה למחלות ילדים גם במרפאת השיניים.

ניקוי אבן-  בשל רגישותן הגבוהה של החניכיים בעת ההיריון מומלץ לבצע בהריון ניקוי אבן כל שלושה חודשים.

טיפולי שיניים בהריון
במידה ויש בעיה בבריאות שיניים במהלך ההיריון רצוי לטפל בה. יש הממליצים להמתין עם הטיפול עד לאחר הלידה בשל החשש מהשלכות הטיפול, על המתח והחומרים הכרוכים בו ובוודאי במקרה בו נחוץ צילום; אחרים מאמינים כי אין כל סיכון בטיפול מבוקר שמתאים לאשה ההרה. כך או כך, במידה ובזמן הריון את נזקקת לטיפול בבריאות השיניים שאינו סובל דיחוי הבהירי לרופא כי את בהריון ובמקביל התייעצי עם הרופא הגניקולוג המלווה את ההריון אודות מצבך ואודות טיפול השיניים המוצע.

ככלל, אפשר לבצע טיפולי שיניים בזמן הריון, אולם מומלץ להמתין עד סיום הטרימסטר הראשון- שלב קריטי בהתפתחות העובר, אלא אם כן אין ברירה, כמו במקרים של זיהום חמור או עזרה ראשונה. מבין טיפולי שיניים בהריון ניתן לבצע ללא כל הגבלה טיפולים דחופים וכן טיפולים משמרים ומשקמים, לרבות, עקירות, טיפולי שורש, סתימות, ניקוי אבן וכתרים. ניתן לבצע צילומי רנטגן במידת הצורך אך יש לנסות ולהמעיט בהם. עם ביצוע טיפולי שיניים מורכבים עדיף להמתין, אם ניתן. כך, למשל, כשמדובר בניתוחים, שתלים, הלבנת שיניים או כל טיפול בבעיה שאיננה מצריכה טיפול ואיננה מסבה אי נוחותאו מהווה סכנה לאשה ההרה.

חומרי אלחוש
טיפולי שיניים בהריון שונים מטיפולי שיניים רגילים- מלבד התנהלות שונה בענין בחירת הטיפולים שיש לבצע ומועדם, גם אופן הטיפול עצמו שונה משום שהוא כרוך במתן חומרי אלחוש שונים, לפי החלטת רופא השיניים. גם משככי כאבים ותרופות אנטיביוטיות לאחר הטיפול יהיו מסוג שונה, במינון שונה ותחת פיקוח הדוק בזמן הריון.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.