יום רביעי, 12 בספטמבר 2012

תאי גזע


תאי גזע נחשבים היום לעתיד הטיפולים הרפואיים, מחקרים מראים סימנים למהפכה של ממש. תאי הגזע הם בעצם אבני היסוד של גוף האדם. קיימים שני סוגים של תאי גזע: תאי גזע עובריים, האחראים על התפתחות המוקדמת ביותר של העובר, שמהם יתפתחו הרקמות והאיברים השונים. תאי גזע בוגרים, הם בין הגורמים האחראים לחידוש ובנייה יומיומית של רקמות הגוף באדם. תאי הגזע נבדלים מתאים האחרים בכך שאין להם זהות מוגדרת, תאי הגזע מסוגלים להתמיין, להתחלק ולהתרבות ללא הגבלה כך שהגוף שומר לעצמו תאי גזע לא מוגדרים לעת הצורך. בכול שלב שהגוף צריך אותם, הוא שולף אותם מהמאגר והם מתחילים להתמיין לתא בוגר שסוגו: תא עור, תא שריר או כדורית דם. אפשרות זו מאפשרת את השיקום של רקמות ואיברים שונים בגוף. הבדלים אלו הם הכוח של תאי הגזע, המשמשים תרומה אדירה לרפואה.

תרומת תאי הגזע לרפואה

תאי גזע טומנים בתוכם מגוון עצום של יכולות המסוגלים לגרום מהפך ברפואה. המחקר של תאי הגזע הוא רק בתחילת דרכו וההבטחות שלו מספקות לנו אופטימיות לעתיד ורוד יותר מבחינה בריאותית. תאי גזע יכולים להיות פיתרון לריפוי מחלות סופניות, שנחשבות כרגע לחשוכות מרפא. תאי הגזע יכולים לשמש את הרפואה כאמצעי לשיקום תאים שניזוקו, תאי גזע יכולים לשמש כאבני יסוד וטריגר לבנייה מחודשת של רקמות שנפגעו בגוף כתוצאה מכוויות או פצעים ועוד. דבר מרתק ומהפכני יותר זה השאיפה לגדל איברים שלמים על ידי אותם תאי גזע, כמובן בתנאי מעבדה, דבר שיכול להציל הרבה אנשים ולקצר את זמן ההמתנה לתורם מתאים. מה שיכול להחזיר לחולים את האפשרות לחיים נורמטיביים בזמן קצר יחסית ולהכחיד את השוק השחור, כל אלה שיש להם מכונת קפה בבית יכולים להירגע לא מדובר בקפה שחור אלה בשוק של סוחרי איברים, שנוצר עקב מחסור בתורמים. הכולל בתוכו פשיעה מאורגנת, חטיפות ואף רצח. למנוע מקרים של מטיילים במדינות מתפתחות, שנחטפים ומוצאים את עצמם בחדר מלון שהוא לא בדיוק כמו באיכות המלונות בארץ, באמבט מלא קרח כשהכליה שלהם חסרה. כבר היום תאי גזע משמשים תרומה ניכרת ברפואה, משתמשים בתאי גזע להשתלת מח-עצם, בעיקר תאי גזע של דם חבל הטבור הנחשבים לאיכותיים ביותר והכי מומלצים להשתלה משום שבמקרים מסוימים הם נקלטים אצל החולה ללא הטעמה מושלמת, דבר שתרם להקמת בנקים לדם טבורי. את מוח העצם מתאי הגזע שותלים אצל חולים במחלות שונות, בהן נפגעים תאים בוגרים.

מחקר שנוי במחלוקת

כיוון שמדובר במחקר שעוסק ברקמות עובריות, קיימת התנגדות רבה בנושא על רקע קדושת החיים. למרות ההבטחות הרבות שקיימות במחקר תאי הגזע על כך שהוא יכול לרפא מחלות חשוכות מרפא כמו: אלצהיימר,פרקינסון וסוגים קשים של סרטן, דברים שרפואה אלטרנטיבית כגון הומאופתיה אינה יכולה לפתור. ההתנגדות הרבה שקיימת בנושא נובעת מכך שכדי להשיג את תאי הגזע העובריים, צריך לבצע הפלה. הפלה היא נושא רגיש מבחינה דתית במיוחד בנצרות האוסרת על כך, לכן ההתנגדות הרבה למחקרים. למרות ההתנגדות רוב המדינות מאפשרות כיום לבצע את המחקר, במחשבה על עתיד הרפואה והאנושות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.