יום שישי, 26 בדצמבר 2014

השתלת תאי גזע לטיפול בסרטן

מח העצם מורכב מחומר ספוגי הנמצא בתוך העצמות. זהו מקום היווצרותם של תאי דם אדומים האחראיים על הובלת חמצן לכל תאי הגוף, תאי דם לבנים שתפקידם להילחם בזיהומים וטסיות דם שעוזרות לדם להיקרש וכך מונעות דימום. היכרות עם מח העצם ותאי גזע חיונית בין היתר גם לצורך טיפול בסרטן. בניגוד למה שנהוג לחשוב, תאי הדם הנאספים אינם מח העצם אלא תאי הגזע. בהשתלת תאי גזע  ניתן להגביר את מינון הכימותרפיה עבור המטופל ולפיכך גם את סיכויי ההחלמה שלו.

השתלת תאי גזע לטיפול בסרטן מתבצעת בשילוב טיפול קרינתי וכימותרפיה במינון גבוה. הטיפולים אורכים מספר ימים והם מתאימים לשני סוגי השתלות. הסוג הראשון הוא של השתלת תאי גזע ממקור עצמי, בעוד הסוג השני הוא השתלת תאי גזע מתורם. בטיפול תאי גזע הנתרמים על ידי אדם אחר מפעילים למעשה מנגנון לוחם של השתל הבריא נגד המחלה.

תופעות לוואי של טיפולי השתלת תאי גזע

בהליך אינטנסיבי של השתלה מתורם מתארך זמן ההחלמה של מח העצם וקיימים סיבוכים כגון מחלת שתל. תופעות לוואי אחרות קשורות לטיפול במינון גבוה ותמיכת תאי גזע. בנוסף, לאחר הטיפול מספר תאי הדם הלבנים יורד והגוף חשוף לזיהום של חיידקים.

אמצעי הזהירות הכלליים ביחס להשתלת תאי גזע תקפים גם להשתלה ממקור עצמי וגם להשתלה מתורם. בתחום התזונה מומלץ להפשיר כל מזון קפוא, לשטוף בקפידה פירות וירקות ולהימנע מעוגות קרם, מזון מהיר או כל מוצר שעלול להיות לא טרי. באופן עקרוני, רופאים המתמחים במחלות כגון סרטן השד מורים על הימנעות מגבינה רכה, יוגורט או מאכלים עם
ביצים לא מבושלות או מבושלות חלקית.

שלבים בתהליך ההשתלה

יש ארבעה שלבים בהם מתבצע תהליך השתלת תאי גזע או מח עצם. השלבים נבדלים אחד מהשני בטכניקות המיושמות על ידי הרופאים וגם במטרות. בשלב הראשון לדוגמא המטרה היא להקטין ככל האפשר את היקף הגידול הסרטני וזאת באמצעות כימותרפיה או טיפול בקרינה. בשלב השני אוספים את תאי הגזע מהמטופל או מהתורם, לטובת כימותרפיה במינון גבוה או לשם שימוש אפשרי בעתיד. בשלב השלישי מנסים להשמיד את שאריות הסרטן בגוף ומשתמשים בתרופות נגד בחילות והקאות כדי לעזור למטופל. בשלב הרביעי והאחרון מוחזרים תאי הגזע או מח העצם לגוף באמצעות עירוי. התהליך בו תאי הגזע מגיעים אל מח העצם דרך מחזור הדם אורך 2-4 שבועות ובמהלכו מתבקש המטופל להישאר בבית החולים.

לסיכום, השתלת תאי גזע ומח עצם יכולה להתאים לטיפול בסרטן מסוג לימפומה ולויקמיה. התמודדות עם סרטן השד או סוגים אחרים של סרטן מלווה בקשיים רבים. גם בעת השתלת תאי גזע עלולות להתעורר תופעות לוואי המקשות על ההתמודדות, הן עבור הסובל מהמחלה והן עבור בני המשפחה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.