יום רביעי, 12 במאי 2010

מהם תאי גזע? כיצד משתמשים בהם ברפואה המודרנית?

סביר להניח כי כולנו שמענו את המושג תאי גזע במהלך חיינו, אך עם זאת מעטים מאיתנו יודעים מה טומן בחובו העולם הבלתי יאומן הזה.  תאי גזע הם העתיד- תרתי משמע. היכולת המדהימה של תאי הגזע להפוך לכל תא בגוף מקנה לרופאים את היכולת לשחזר איברים פגועים ולבצע השתלות בהתאמה גבוהה. נתחיל מבראשית, ממש מבראשית, מרגע היווצרות הזיגוטה (ביצית שהופרתה ע"י זרע). הזיגוטה הופכת לתא גזע ראשוני, ובמהלך התפתחות העובר, תאי הגזע מתרכזים בכבד ובטחול ולאחר פיתוח מערכת הדם של העובר הם נודדים בעזרתה לשאר הגוף ובונים את כל האיברים הנחוצים כולל את השליה העוטפת את העובר ברחם.
אצל אדם בוגר נמצאים תאי הגזע במח העצם. נניח כי אדם נזקק להשתלת איבר כלשהו, עליו אם כן למצוא תורם המתאים ב4 מתוך 6 מולקולות לפחות. התאמה זו נדירה מאוד כיוון שמגיעה ממשפחה בלבד, אך תאי הגזע שלו עצמו מתאימים ב6 מתוך 6 מולקולות ולכן יהוו התאמה מושלמת. כמובן שנמנעת במצב זה דחייה של השתל- אחד הסיבוכים הקשים ביותר בהשתלות איברים.
ישנן מספר דרכים להשגת תאי גזע הפופולאריות שבהן הן תרומת מח עצם ושימור תאי גזע מדם טבורי. מיותר לציין כי לכל שיטה יש יתרונות וחסרונות משלה, אך בכלליות נוכל לומר כי בשימור תאי גזע מדם טבורי אין כל סכנה או כאב בתהליך מכיוון שמדובר בשליה שהיא תוצר לוואי של הריון בכל אופן, וזאת לעומת תאי גזע ממח העצם המצריכים הליך כואב למדי של שאיבת נוזל מתוך העצמות בגוף והיום ניתן לשמר תאי גזע משיניים אומנם גם הם תרומת מח עצם – אך זהו הליך ללא כאב. לעומת זאת חסרון בולט בשימור תאי הדם הטבורי היא בתרומה עצמית (כלומר שימור תאי גזע מדם טבורי ולאחר מכן שימוש ע"י אותו אדם), אי היכולת לרפא מחלות כגון לוקמית ילדים שכן תאי הגזע של הילוד כבר נגועים במחלה.במהלך 20 השנים האחרונות תחום שימור תאי הגזע גדל והתפתח. כיום, יש בבנק הדם העולמי אלפי מנות תאי גזע (רובם ממח עצם ולא מדם טבורי) העוזרות לרפא מעל ל100 מחלות שונות. אין ספק שחשיפה של יותר ויותר אנשים לנושא, גורמת להעלאת המודעות בקרב האוכלוסיה החולה במישרין ומפיחה תקווה במאות אלפי חולים המחכים לתרופה. מחקר בתחום זה הוא מהמחקרים המעניינים ביותר, המתקדמים ביותר, ובעלי התקציבים הגדולים ביותר, והוא מהווה דוגמא מצוינת איך שדברים קטנים יכולים לעשות שינוי גדול.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.